|
De opleiding duurt minstens twee jaar. Cursisten die niet over een diploma secundair onderwijs beschikken, kunnen het diploma van leraar in drie jaar behalen.
De lessen vinden plaats elke zaterdagvoormiddag en één avond in de week.
Leertrajecten voor nieuwe studenten
Ons opleidingscentrum stelt de cursisten een leertraject voor. Maar dat mag geen beletsel zijn voor studenten die zelf hun leerroute willen uitstippelen.
Wel zijn er een aantal beperkingen. Cursisten die geen diploma secundair onderwijs op zak hebben, moeten minstens 21 jaar oud zijn. Bovendien dienen ze eerst een brugprogramma af te werken. Pas als ze slagen voor de vakken taalvaardigheid en algemene vorming, kunnen ze de eigenlijke lerarenopleiding aanvatten.
Sommige vakken kunnen alleen in een bepaalde volgorde gevolgd worden. Op het structuurschema wijzen de pijltjes tussen de vakken van de module didactische competentie op een noodzakelijke volgorde. Zo kan oefenlessen slechts gevolgd worden als de eenheid praktijkinitiatie is afgewerkt. En op zijn beurt kan de stage pas aangevat worden als het vak oefenlessen succesvol is afgerond.
bekijk het structuurschema...
Overgangstrajecten
Cursisten die vóór september 2007 met de opleiding gestart zijn, kunnen die nog afwerken tot juni 2010 onder de voorwaarden van de vroegere GPB-opleiding.
Vrijstellingen op basis van EVK - EVC
Je kan je opleiding versnellen via erkenning van eerder verworven kwalificaties (EVK) en eerder verworven competenties (EVC). Met de juiste kwalificaties en competenties kan je vrijstellingen bekomen.
Een eerder verworven kwalificatie (EVK) is elk binnenlands of buitenlands studiebewijs dat aangeeft dat een formeel leertraject met goed gevolg werd doorlopen. Je moet dus een examen hebben afgelegd dat resulteerde in een formeel attest.
Een eerder verworven competentie (EVC) is het geheel van kennis, inzicht, vaardigheden en attitudes verworven door middel van leerprocessen die niet met een studiebewijs werden bekrachtigd. Zo kan je relevante beroepservaring inbrengen om een vrijstelling aan te vragen.
Vrijstellingen op basis van EVK of EVC verkrijg je niet zomaar. Bij een EVK-procedure worden je behaalde kwalificaties vergeleken met de inhoud van de specifieke lerarenopleiding. Bij een EVC-procedure worden je eventuele eerder verworven competenties aan een onderzoek onderworpen.
Drie praktijkvormen
De nieuwe lerarenopleiding wil de leerkracht in spe beter voorbereiden op de praktijk. Er zijn drie oefenmogelijkheden voorzien.
- Ten eerste is er de opleidingspraktijk die ingebed is in de opleiding bv. een les geven aan je medecursisten, experimenteren met een nieuwe werkvorm… Met name in didactischecompetentie praktijkinitiatie en didactische competentie oefenlessen is het praktijkgehalte heel hoog.
- De preservicetraining en stage gebeuren buiten het opleidingscentrum. Voorafgaand aan de stage vervul je op een school reeds een aantal praktijkopdrachten. Het stagevolume in een onderwijsinstelling van jouw keuze bedraagt 30 lestijden, waarvan 10 luister- of observatielessen en 20 doelessen.
- De inservicetraining of LIO-baan is er voor leerkrachten die nog geen diploma van leraar hebben maar wèl een job in het onderwijs. We noemen dit de LIO-baan (leerkracht in opleiding). Als LIO kan je de preservicepraktijk integreren in je onderwijspraktijk. In dat geval vervul je het praktijkluik van je opleiding tijdens je opdracht in school. Om als LIO in aanmerking te komen moet de cursist minstens een halftijdse betrekking hebben als leraar voor een volledig schooljaar. De LIO wordt zowel door de school van tewerkstelling als door het opleidingsinstituut begeleid en geëvalueerd.
|